Czym jest bezsenność? Co robić, aby się jej pozbyć?

Ocena
0.00

Problemy ze snem mogą skutecznie utrudnić życie i sprawić, że codzienność będzie szara i nieszczęśliwa. Ciągłe patrzenie w sufit, czy też budzenie się potrafią zamienić życie w koszmar. Walka z bezsennością nie zawsze jest łatwa i przyjemna, ale warto ją podjąć. Wiele osób od lat próbuje pozbyć się zaburzeń snu, jednak bezskutecznie. Od czego zacząć leczenie?

Często problemy te wynikają z przyczyn, jakie w nietrudny sposób można wyeliminować, jednakże bywa również tak, że bezsenność ma znacznie bardziej poważne podłoże. Sen jest kluczowym elementem dla podtrzymania zdrowia każdego człowieka, zatem warto się przyjrzeć problemowi i spróbować go rozwiązać.

Jakie symptomy ma bezsenność?

Bezsenność jest zaburzeniem snu, objawia się problemami z zasypianiem, częstym budzeniem się w nocy, słabej jakości snem lub przedwczesnym przebudzaniem się. W szeregu przypadków bezsenności towarzyszy napięcie emocjonalne pojawiające się w momentach stresowych. Sen jest nadzwyczaj istotny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. W związku z tym ważne jest, aby o niego zadbać, niestety wielu ludzi ignoruje problemy ze snem. Od wielu lat obserwuje się, że bezsenność dotyczy coraz więcej młodych osób – kobiet i mężczyzn w różnym wieku.

Jeszcze niedawno bezsenność uważano za przypadłość osób starszych, a same kłopoty ze snem przedstawiano jako objaw towarzyszący innym chorobom. Aktualnie jest to osobna jednostka chorobowa.

Z czego może wynikać bezsenność?

Bezsenność może mieć błahe podłoże, takie jak niewygodne, niewłaściwie dobrane łóżko lub materac, za wysoka temperatura w pomieszczeniu, w którym śpimy, hałas pochodzący z dworu czy migoczące światło zza okna. Te czynniki dość łatwo jest wyeliminować, ażeby polepszyć jakość snu.

Jednakże istnieją przyczyny bardziej złożone, wynikające z nas samych, które znacznie trudniej jest wyeliminować.

Są to:

  • zaburzenia psychiczno-emocjonalne, w szczególności zaburzenia lękowe, nerwice lub depresje,
  • choroby tarczycy, w szczególności nadczynność,
  • schorzenia reumatyczne,
  • cukrzyca,
  • przewlekłe bóle,
  • nowotwory,
  • zaburzenia oddychania,
  • bezdech senny,
  • zespół niespokojnych nóg,
  • menopauza,
  • przyjmowanie silnych leków,
  • nadmierne spożywanie alkoholu lub alkoholizm,
  • spożywanie napojów energetycznych (energetyki, Yerba Mate, kawa) przed snem,
  • długotrwały stres,
  • przemęczenie,
  • nieregularne pory snu.

Niepożądane efekty bezsenności

Bezsenność ma negatywny wpływ na działanie organizmu.

Skutki bezsenności to:

  • odczuwalna senność i uczucie zmęczenia w trakcie dnia,
  • częste przebudzanie się w nocy albo wcześnie rano,
  • uczucie niewyspania odczuwalne chwilę po obudzeniu się,
  • pogorszenie nastroju, drażliwość, depresja,
  • ból głowy o charakterze napięciowym,
  • słabsza koncentracja,
  • problemy ze skupieniem uwagi,
  • ból brzucha, wzdęcia, zaparcia bądź biegunka,
  • gorsza pamięć,
  • obniżona odporność,
  • zwiększone ryzyko chorób przewlekłych takich, jak: choroby serca, nadciśnienie, choroby wrzodowe, zespół przewlekłego zmęczenia.

Jak poradzić sobie z zaburzeniami snu?

Podstawą leczenia jest poprawna diagnoza, to znaczy odnalezienie przyczyny kłopotów ze snem. Po rozpoznaniu bezsenności przez lekarza rodzinnego może on skierować pacjenta do odpowiedniego specjalisty, są to między innymi psychiatra, neurolog, kardiolog czy endokrynolog.

Na ogół leczenie polega na podaniu odpowiednich leków – jest to chwilowe leczenie lekami nasennymi, które zmniejsza przewlekłą bezsenność.

Leczenie farmakologiczne obejmuje zastosowanie środków nasennych i leków uspokajających, przeciwdepresyjnych. Benzodiazepiny – między innymi znane Relanium, są główną grupą leków nasennych. Niemniej jednak są one uzależniające oraz mogą wywoływać negatywne skutki uboczne, zatem należy stosować je krótko.

Naturalne sposoby na pokonanie bezsenności

Oprócz tego w aptekach można wyszukać roślinne leki bez recepty, które są bezpieczne i nie wywołują uzależnienia. W leczeniu bezsenności używane są w szczególności: kozłek lekarski, melisa lekarska, lawenda wąskolistna, męczennica cielista, chmiel zwyczajny.

Aby pokonać bezsenność na dobre, musisz całkowicie zmienić swój styl życia. Unikaj używek i kawy, a także nie ucinaj sobie żadnych drzemek w ciągu dnia. Z początku może być to problematyczne, jednak na dłuższą metę będzie to dla Ciebie dobre. Z pewnością dobre będzie także unikanie głośnej muzyki przed snem oraz oglądania telewizji. Spróbuj zmienić swoje życie na lepsze.

Data dodania:
Oceń Artykuł
Tagi
Komentarze
0

Brak komentarzy

Dodaj Komentarz
Artykuły z tej kategorii